×
×  دانلود آموزش خوانندگی چگونه خواننده شویم؟

چگونه خواننده شویم؟

چگونه خواننده شوم!؟

آواز خوانی و خوانندگی مهارتی است بر اساس حافظه ماهیچه های صوتی و صد البته مهارتی است، بیش از توانایی صحبت کردن. برای اینکه خواننده خوبی شویم باید بتوانیم به درستی نفس بکشیم، با قدرت و رزنانس بالا بخوانیم و از گام و نت صحیح خارج نشویم. خوانندگی بسیار مفرح و همچنین اگر به طور صحیح انجام شود با دنیایی از تحسین و تشویق همراه خواهد بود.

گام های مقاله

1

اگر توانایی مالی دارید حتما زیر نظر یک استاد آواز و یا یک معلم آواز در آموزشگاه تمرین کنید.

حتی می توانید با دوست و آشنایی که قبلا دوره های آواز را گذرانده تمرین آواز کنید اما همیشه بهتر است که زیر نظر یک استاد و شخص حرفه ای تعلیم ببینید. انجام اشتباه یک تکنیک آواز می تواند به صدای شما صدمه بزند. اگر صدای شما قدرت کافی را ندارد، بدانید که به دلیل ماهیچه های تحت رشد و استفاده غیر صحیح از حنجره و تارهای صوتی است.

اگر توانایی مالی رفتن به آموزشگاه و تعلیم زیر نظر استاد آواز را ندارید، از CD های آموزشی موجود در بازار یا از نمونه های دیگر در دسترس در یوتیوب استفاده کنید.

در انتخاب معلم آواز تحقیق و دقت کنید. بسیاری تنها در پی سو استفاده از اشتیاق افراد علاقمند با روش های غیر اصولی و طولانی مدت در پی سود شخصی هستند و در این بین اساتیدی هستند که در برابر شاگرد و اعتبار خود احساس مسئولیت می کنند.

2

رِنج و وسعت صدای خود را پیدا کنید.

یافتن وسعت صدا یک مسئله اساسی است، زیرا خواندن آهنگی که در رنج صدای شما نیست، فشار زیادی را به صدا و حنجره شما وارد می کند. برای اینکه به رنج های بالای صدا برسید، روی صداهای تولیدی "ترکیبی" کار کنید. صداهای تولیدی ترکیبی در واقع تر کیبی هستند از رنجهای پایین (صداهای تولیدی قفسه سینه) و رنج های بالا ( صداهای تولیدی از سر). برای دیدن نوع از تمرینات در "یوتیوب" کلمه MIX VOICE و VOCAL FRY را سرچ کنید.

فراموش نکنید که رنگ و کیفیت صدای شما بسیار مهمتر از رنج صدای شما است. مخاطبین شما بیشتر عاشق کاراکتر صدای شما خواهند شد و به اینکه توانایی خواندن چه نتهایی را دارید، اهمیتی نمی دهند. هیچوقت کیفیت صدایتان را فدای کمیت و وسعت صدای خود نکنید.

3

طرز ایستادن خود را تصحیح کنید.

در حالی که یکی از پاها کمی از دیگری جلوتر است، سعی کنید راست بایستید . سینه را به جلو و پهنای شانه ها را به عقب متمایل کنید. این طرز یستادن به شما کمک می کند که راحت تر نفس بکشید و حجم شش ها را برای ادای بهتر نتها و کلمات افزایش دهید. صورت و فک خود را ریلکس و راحت نگه دارید.

4

تنفس صحیح.

عدم توجه و رعایت نکردن این مسئله حتی خوانندگان شناخته شده را در اجرا های زنده دچار مشکل می کند. صدای شما دقیقا شبیه به یک ساز بادی عمل می کند. عمل تنفس، 80 درصد خوانندگی را تشکیل می دهد و یک اجرای صحیح با تنفس مناسب آغاز و پایان می یابد.

5

ابزار های خدادادی خود را برای خوانندگی بهتر بشناسید.

استخوان تر قوه (درست در انتهای پایین گردن ) را لمس کنید. یک سانتیمتر پایینتر ابتدای دهانه شش ها است.

دنده هایتان را لمس کنید. وقتی شما نفس خود را فرو میبرید حجم سینه ها افزایش میابد و وقتی که نفس خود را خارج می کنید حجم آن کاهش میابد.

انتهای قفسه سینه، درست در زیر جناق سینه را لمس کنید. اینجا محلی است که دیافراگم قرار گرفته .

6

اعتماد بنفس خود را تقویت کنید.

باید قبول کرد که خواننده های امروزی مخصوصا خوانندگان پاپ، به هیچ وجه دارای رنج صدای قابل توجهی نیستند. اما اجرا های بی نظیری ارائه می کنند که به لحاظ بصری و حتی شنیداری دارای جذابیت و گیرایی هستند. این موضوع تنها به یک فاکتور مهم بستگی دارد: اعتماد به نفس!

7

همیشه قبل از خواندن و تمرین آواز، صدایتان را گرم کنید.

بهتر است که همیشه صدایتان را به این ترتیب گرم کنید: ابتدا رنج میانه صدا، سپس رنج پایین صدا و در آخر رنج بالای صدا و دوباره به رنج میانه برگردید. همیشه برای هر رنج صدایی 10 دقیقه زمان بگذارید و اگر صدایتان خسته است، زیاد به آن فشار نیاورید. هنگام گرم کردن صدا همیشه به رنجی برگردید که برایتان راحت تر است و بعد از چند دقیقه دوباره امتحان کنید. چیزهای دیگری که باید تمرین کنید:

داینامیک صدا: خواندن را در رنج میانه و بسیار ملایم شروع کنید و سپس بلندتر و پس از آن دوباره ملایم بخوانید. به این تغیراتی که در شدت رزنانس صدای خود بوجود می آورید، داینامیک صدا گفته می شود. حتی ساده ترین نوع داینامیک، به صدای شما روح می بخشد و هرچه بیشتر تمرین کنید و بلند و ملایم بخوانید صدای سالم تری خواهید داشت. در موسیقی کلاسیک داینامیک صدا از ساکت ترین تا بلندترین به صورت زیر نشان داده می شود:

PP "پیانیسیمو" ساکت ترین

P "پیانو" ساکت،

MP "متزو پیانو" نیمه ساکت،

MF " متزو فورته" نیمه بلند

F "فورته" بلند

FF "فورتیسیمو" بسیار بلند

در ابتدا شما ممکن است تنها قادر به خواندن از MP تا MF باشید اما با تمرین بیشتر می توانید داینامیک صدایتان را افزایش دهید.

سرعت: از "دو" تا "سل" را و به عکس، در اکتاوهای مختلف و با ادای صحیح نتها با سرعت بخوانید. این تمرین به صدای شما انعطاف بیشتری می دهد.

8

آواهای صوتی را به درستی تلفظ کنید.

کلمات چیزی نیستند جز همین آواهای صوتی که به طور پیوسته اَدا می شوند و معانی را به وجود می آورند. پیوستگی بین آواهای یک کمه و همینطور بین کلمات یک عبارت، زیبایی خاصی به آن می دهد. بنابر این با تمرین بر روی حروف صدادار، تکنیک پیوستگی آوایی را تمرین کنید. کلماتی مانند "مادر"، "بی تو" و "نهایت" را انتخاب کنید و با ادامه ی تلفظ آواها و حروف صدا دار این تکنیک را تمرین کنید. "مااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااادر"، "بیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی تووووووووووو" این کار باعث گرم شدن صدای شما نیز می شود

9

گامهای موسیقی را تمرین کنید.

اگر مشکل خارج خواندن دارید، حتما روزی 20 تا 30 دقیقه به تمرین بر روی گام های مختلف بپردازید. تمرین گامها به قدرت صدای شما نیز می افزاید و باعث کنترل بیشتر بر روی صدای شما می شود. ابتدا رنج صدایتان را مشخص کنید (TENOR, BARITONE, ALTO, SUPRANO و غیره) و نت هایی را که رنج صدای شما را پوشش می دهند بر روی کیبورد یا پیانو پیدا کنید و تمرین کنید.

10

توقعات منطقی داشته باشید.

اگر روزی 20 دقیقه بر روی گامهای موسیقی تمرین کنید، می توانید بعد از 4 هفته تغییرات را احساس کنید. بیشتر مشکلات ناشی از خارج خواندن نت ها نیز بعد از 3 تا 4 ماه بر طرف می شوند. اگر کمتر از این میزان تمرین کنید، توقع زمانی بیش از این را داشته باشید. شاید سالها!

نکته ها:

1 - همانطور که صدای خود را گرم می کنید، بعد از اتمام آواز خوانی می بایست صدایتان را در اصطلاح سرد کنید.

2 - یکی از تمریناتی که به پروژکتور معروف است این است که در هنگام ادای کلمات تا جایی که می توانید دهانتان را باز کنید، مثل اینکه می خواهید کلمات هر چه بزرگتر به مانند پروژکتور بر دیوار روبروی شما نقش ببندند.

3 - یکی دیگر از تمریناتی که به شما کمک می کند رزنانس صدای خود را پیدا کنید، اینگونه است که بر روی پشتی یک صندلی خم شوید و شروع به خواندن کنید. ارتعاشی که در ماسک صورت ( ناحیه بینی، زیر چشمها و پشت دندانها) احساس می کنید مانند میکروفونی برای بدن شما کار میکند و باعث قدرت بخشیدن به صدای شما میشود.

4 - بهترین رژیم غذایی برای صدای شما "آب" است. اگر مریض هستید، آب آناناس می تواند به صاف شدن گلوی شما کمک کند اما جای مصرف روزانه آب را نمی گیرد. قبل از خواندن، شیر یا آب پرتقال نخورید. شیرینی جات نیز صدای شما را خراب می کنند.

5 - سلامت جسمی خود را حفظ کنید و فراموش نکنید که ورزش کردن به تنفس بهتر و در نتیجه بهتر خواندن شما کمک می کند.

6 - اگر احساس می کنید صدایتان تو دماغی است، سعی کنی همزمان از طریق دهان و بینی تنفس کنید.

7 - هنگام خواندن جیق نکشید. برای جلوگیری از این حالت صدا را از گلو به سمت ماسک صورت که قبلا به میکروفون بدن شما تشبیه شده بود هدایت کنید.

8 - یکی از تمرینات مهم دیگر این است که حجمی از هوا را تجسم کنید و با یک آوای صوتی که ایجاد می کنید، از دیافراگم شما به سوی گلو و سپس ماسک صورت حرکت دهید و بر عکس. این تکنیک به قدرت صدای شما می افزاید و کمک میکند که به آسانی آواز بخوانید.

9 - همیشه سعی کنید که خودتان باشید و به یاد داشته باشید که اگر ایمان داشته باشید که صدای خوبی دارید، حتما اینگونه خواهد بود. برای افزایش اعتماد بنفس ابتدا برای گروه های کوچک از دوستان و آشنایان بخوانید.

10 - اگرچه خوردن روزانه آب برای صدای شما خوب است، اما 1-2 ساعت قبل از خواندن مصرف هرگونه خوردنی و آشامیدنی را قطع کنید.





Amoozesh
چگونه خواننده شوم!؟آواز خوانی و خوانندگی مهارتی است بر اساس حافظه ماهیچه های صوتی و صد البته مهارتی است، بیش از توانایی صحبت کردن. برای اینکه خواننده خوبی شویم باید بتوانیم به درستی نفس بکشیم، با قدرت و رزنانس بالا بخوانیم و از گام و نت صحیح خارج نشویم. خوانندگی بسیار مفرح و همچنین اگر به طور صحیح انجام شود با دنیایی از تحسین و تشویق همراه خواهد بود.گام های مقاله1اگر توانایی مالی دارید حتما زیر نظر یک استاد آواز و یا یک معلم آواز در آموزشگاه تمرین کنید.حتی می توانید با دوست و آشنایی که قبلا دوره های آواز را گذرانده تمرین آواز کنید اما همیشه بهتر است که زیر نظر یک استاد و شخص حرفه ای تعلیم ببینید. انجام اشتباه یک تکنیک آواز می تواند به صدای شما صدمه بزند. اگر صدای شما قدرت کافی را ندارد، بدانید که به دلیل ماهیچه های تحت رشد و استفاده غیر صحیح از حنجره و تارهای صوتی است.اگر توانایی مالی رفتن به آموزشگاه و تعلیم زیر نظر استاد آواز را ندارید، از CD های آموزشی موجود در بازار یا از نمونه های دیگر در دسترس در یوتیوب استفاده کنید.در انتخاب معلم آواز تحقیق و دقت کنید. بسیاری تنها در پی سو استفاده از اشتیاق افراد علاقمند با روش های غیر اصولی و طولانی مدت در پی سود شخصی هستند و در این بین اساتیدی هستند که در برابر شاگرد و اعتبار خود احساس مسئولیت می کنند.2رِنج و وسعت صدای خود را پیدا کنید.یافتن وسعت صدا یک مسئله اساسی است، زیرا خواندن آهنگی که در رنج صدای شما نیست، فشار زیادی را به صدا و حنجره شما وارد می کند. برای اینکه به رنج های بالای صدا برسید، روی صداهای تولیدی "ترکیبی" کار کنید. صداهای تولیدی ترکیبی در واقع تر کیبی هستند از رنجهای پایین (صداهای تولیدی قفسه سینه) و رنج های بالا ( صداهای تولیدی از سر). برای دیدن نوع از تمرینات در "یوتیوب" کلمه MIX VOICE و VOCAL FRY را سرچ کنید.فراموش نکنید که رنگ و کیفیت صدای شما بسیار مهمتر از رنج صدای شما است. مخاطبین شما بیشتر عاشق کاراکتر صدای شما خواهند شد و به اینکه توانایی خواندن چه نتهایی را دارید، اهمیتی نمی دهند. هیچوقت کیفیت صدایتان را فدای کمیت و وسعت صدای خود نکنید.3طرز ایستادن خود را تصحیح کنید.در حالی که یکی از پاها کمی از دیگری جلوتر است، سعی کنید راست بایستید . سینه را به جلو و پهنای شانه ها را به عقب متمایل کنید. این طرز یستادن به شما کمک می کند که راحت تر نفس بکشید و حجم شش ها را برای ادای بهتر نتها و کلمات افزایش دهید. صورت و فک خود را ریلکس و راحت نگه دارید.4تنفس صحیح.عدم توجه و رعایت نکردن این مسئله حتی خوانندگان شناخته شده را در اجرا های زنده دچار مشکل می کند. صدای شما دقیقا شبیه به یک ساز بادی عمل می کند. عمل تنفس، 80 درصد خوانندگی را تشکیل می دهد و یک اجرای صحیح با تنفس مناسب آغاز و پایان می یابد.5ابزار های خدادادی خود را برای خوانندگی بهتر بشناسید.استخوان تر قوه (درست در انتهای پایین گردن ) را لمس کنید. یک سانتیمتر پایینتر ابتدای دهانه شش ها است.دنده هایتان را لمس کنید. وقتی شما نفس خود را فرو میبرید حجم سینه ها افزایش میابد و وقتی که نفس خود را خارج می کنید حجم آن کاهش میابد.انتهای قفسه سینه، درست در زیر جناق سینه را لمس کنید. اینجا محلی است که دیافراگم قرار گرفته .6اعتماد بنفس خود را تقویت کنید.باید قبول کرد که خواننده های امروزی مخصوصا خوانندگان پاپ، به هیچ وجه دارای رنج صدای قابل توجهی نیستند. اما اجرا های بی نظیری ارائه می کنند که به لحاظ بصری و حتی شنیداری دارای جذابیت و گیرایی هستند. این موضوع تنها به یک فاکتور مهم بستگی دارد: اعتماد به نفس!7همیشه قبل از خواندن و تمرین آواز، صدایتان را گرم کنید.بهتر است که همیشه صدایتان را به این ترتیب گرم کنید: ابتدا رنج میانه صدا، سپس رنج پایین صدا و در آخر رنج بالای صدا و دوباره به رنج میانه برگردید. همیشه برای هر رنج صدایی 10 دقیقه زمان بگذارید و اگر صدایتان خسته است، زیاد به آن فشار نیاورید. هنگام گرم کردن صدا همیشه به رنجی برگردید که برایتان راحت تر است و بعد از چند دقیقه دوباره امتحان کنید. چیزهای دیگری که باید تمرین کنید:داینامیک صدا: خواندن را در رنج میانه و بسیار ملایم شروع کنید و سپس بلندتر و پس از آن دوباره ملایم بخوانید. به این تغیراتی که در شدت رزنانس صدای خود بوجود می آورید، داینامیک صدا گفته می شود. حتی ساده ترین نوع داینامیک، به صدای شما روح می بخشد و هرچه بیشتر تمرین کنید و بلند و ملایم بخوانید صدای سالم تری خواهید داشت. در موسیقی کلاسیک داینامیک صدا از ساکت ترین تا بلندترین به صورت زیر نشان داده می شود:PP "پیانیسیمو" ساکت ترینP "پیانو" ساکت،MP "متزو پیانو" نیمه ساکت،MF " متزو فورته" نیمه بلندF "فورته" بلندFF "فورتیسیمو" بسیار بلنددر ابتدا شما ممکن است تنها قادر به خواندن از MP تا MF باشید اما با تمرین بیشتر می توانید داینامیک صدایتان را افزایش دهید.سرعت: از "دو" تا "سل" را و به عکس، در اکتاوهای مختلف و با ادای صحیح نتها با سرعت بخوانید. این تمرین به صدای شما انعطاف بیشتری می دهد.8آواهای صوتی را به درستی تلفظ کنید.کلمات چیزی نیستند جز همین آواهای صوتی که به طور پیوسته اَدا می شوند و معانی را به وجود می آورند. پیوستگی بین آواهای یک کمه و همینطور بین کلمات یک عبارت، زیبایی خاصی به آن می دهد. بنابر این با تمرین بر روی حروف صدادار، تکنیک پیوستگی آوایی را تمرین کنید. کلماتی مانند "مادر"، "بی تو" و "نهایت" را انتخاب کنید و با ادامه ی تلفظ آواها و حروف صدا دار این تکنیک را تمرین کنید. "مااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااادر"، "بیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی تووووووووووو" این کار باعث گرم شدن صدای شما نیز می شود9گامهای موسیقی را تمرین کنید.اگر مشکل خارج خواندن دارید، حتما روزی 20 تا 30 دقیقه به تمرین بر روی گام های مختلف بپردازید. تمرین گامها به قدرت صدای شما نیز می افزاید و باعث کنترل بیشتر بر روی صدای شما می شود. ابتدا رنج صدایتان را مشخص کنید (TENOR, BARITONE, ALTO, SUPRANO و غیره) و نت هایی را که رنج صدای شما را پوشش می دهند بر روی کیبورد یا پیانو پیدا کنید و تمرین کنید.10توقعات منطقی داشته باشید.اگر روزی 20 دقیقه بر روی گامهای موسیقی تمرین کنید، می توانید بعد از 4 هفته تغییرات را احساس کنید. بیشتر مشکلات ناشی از خارج خواندن نت ها نیز بعد از 3 تا 4 ماه بر طرف می شوند. اگر کمتر از این میزان تمرین کنید، توقع زمانی بیش از این را داشته باشید. شاید سالها!نکته ها:1 - همانطور که صدای خود را گرم می کنید، بعد از اتمام آواز خوانی می بایست صدایتان را در اصطلاح سرد کنید.2 - یکی از تمریناتی که به پروژکتور معروف است این است که در هنگام ادای کلمات تا جایی که می توانید دهانتان را باز کنید، مثل اینکه می خواهید کلمات هر چه بزرگتر به مانند پروژکتور بر دیوار روبروی شما نقش ببندند.3 - یکی دیگر از تمریناتی که به شما کمک می کند رزنانس صدای خود را پیدا کنید، اینگونه است که بر روی پشتی یک صندلی خم شوید و شروع به خواندن کنید. ارتعاشی که در ماسک صورت ( ناحیه بینی، زیر چشمها و پشت دندانها) احساس می کنید مانند میکروفونی برای بدن شما کار میکند و باعث قدرت بخشیدن به صدای شما میشود.4 - بهترین رژیم غذایی برای صدای شما "آب" است. اگر مریض هستید، آب آناناس می تواند به صاف شدن گلوی شما کمک کند اما جای مصرف روزانه آب را نمی گیرد. قبل از خواندن، شیر یا آب پرتقال نخورید. شیرینی جات نیز صدای شما را خراب می کنند.5 - سلامت جسمی خود را حفظ کنید و فراموش نکنید که ورزش کردن به تنفس بهتر و در نتیجه بهتر خواندن شما کمک می کند.6 - اگر احساس می کنید صدایتان تو دماغی است، سعی کنی همزمان از طریق دهان و بینی تنفس کنید.7 - هنگام خواندن جیق نکشید. برای جلوگیری از این حالت صدا را از گلو به سمت ماسک صورت که قبلا به میکروفون بدن شما تشبیه شده بود هدایت کنید.8 - یکی از تمرینات مهم دیگر این است که حجمی از هوا را تجسم کنید و با یک آوای صوتی که ایجاد می کنید، از دیافراگم شما به سوی گلو و سپس ماسک صورت حرکت دهید و بر عکس. این تکنیک به قدرت صدای شما می افزاید و کمک میکند که به آسانی آواز بخوانید.9 - همیشه سعی کنید که خودتان باشید و به یاد داشته باشید که اگر ایمان داشته باشید که صدای خوبی دارید، حتما اینگونه خواهد بود. برای افزایش اعتماد بنفس ابتدا برای گروه های کوچک از دوستان و آشنایان بخوانید.10 - اگرچه خوردن روزانه آب برای صدای شما خوب است، اما 1-2 ساعت قبل از خواندن مصرف هرگونه خوردنی و آشامیدنی را قطع کنید.

چگونه خواننده شوم!؟

آواز خوانی و خوانندگی مهارتی است بر اساس حافظه ماهیچه های صوتی و صد البته مهارتی است، بیش از توانایی صحبت کردن. برای اینکه خواننده خوبی شویم باید بتوانیم به درستی نفس بکشیم، با قدرت و رزنانس بالا بخوانیم و از گام و نت صحیح خارج نشویم. خوانندگی بسیار مفرح و همچنین اگر به طور صحیح انجام شود با دنیایی از تحسین و تشویق همراه خواهد بود.

گام های مقاله

1

اگر توانایی مالی دارید حتما زیر نظر یک استاد آواز و یا یک معلم آواز در آموزشگاه تمرین کنید.

حتی می توانید با دوست و آشنایی که قبلا دوره های آواز را گذرانده تمرین آواز کنید اما همیشه بهتر است که زیر نظر یک استاد و شخص حرفه ای تعلیم ببینید. انجام اشتباه یک تکنیک آواز می تواند به صدای شما صدمه بزند. اگر صدای شما قدرت کافی را ندارد، بدانید که به دلیل ماهیچه های تحت رشد و استفاده غیر صحیح از حنجره و تارهای صوتی است.

اگر توانایی مالی رفتن به آموزشگاه و تعلیم زیر نظر استاد آواز را ندارید، از CD های آموزشی موجود در بازار یا از نمونه های دیگر در دسترس در یوتیوب استفاده کنید.

در انتخاب معلم آواز تحقیق و دقت کنید. بسیاری تنها در پی سو استفاده از اشتیاق افراد علاقمند با روش های غیر اصولی و طولانی مدت در پی سود شخصی هستند و در این بین اساتیدی هستند که در برابر شاگرد و اعتبار خود احساس مسئولیت می کنند.

2

رِنج و وسعت صدای خود را پیدا کنید.

یافتن وسعت صدا یک مسئله اساسی است، زیرا خواندن آهنگی که در رنج صدای شما نیست، فشار زیادی را به صدا و حنجره شما وارد می کند. برای اینکه به رنج های بالای صدا برسید، روی صداهای تولیدی "ترکیبی" کار کنید. صداهای تولیدی ترکیبی در واقع تر کیبی هستند از رنجهای پایین (صداهای تولیدی قفسه سینه) و رنج های بالا ( صداهای تولیدی از سر). برای دیدن نوع از تمرینات در "یوتیوب" کلمه MIX VOICE و VOCAL FRY را سرچ کنید.

فراموش نکنید که رنگ و کیفیت صدای شما بسیار مهمتر از رنج صدای شما است. مخاطبین شما بیشتر عاشق کاراکتر صدای شما خواهند شد و به اینکه توانایی خواندن چه نتهایی را دارید، اهمیتی نمی دهند. هیچوقت کیفیت صدایتان را فدای کمیت و وسعت صدای خود نکنید.

3

طرز ایستادن خود را تصحیح کنید.

در حالی که یکی از پاها کمی از دیگری جلوتر است، سعی کنید راست بایستید . سینه را به جلو و پهنای شانه ها را به عقب متمایل کنید. این طرز یستادن به شما کمک می کند که راحت تر نفس بکشید و حجم شش ها را برای ادای بهتر نتها و کلمات افزایش دهید. صورت و فک خود را ریلکس و راحت نگه دارید.

4

تنفس صحیح.

عدم توجه و رعایت نکردن این مسئله حتی خوانندگان شناخته شده را در اجرا های زنده دچار مشکل می کند. صدای شما دقیقا شبیه به یک ساز بادی عمل می کند. عمل تنفس، 80 درصد خوانندگی را تشکیل می دهد و یک اجرای صحیح با تنفس مناسب آغاز و پایان می یابد.

5

ابزار های خدادادی خود را برای خوانندگی بهتر بشناسید.

استخوان تر قوه (درست در انتهای پایین گردن ) را لمس کنید. یک سانتیمتر پایینتر ابتدای دهانه شش ها است.

دنده هایتان را لمس کنید. وقتی شما نفس خود را فرو میبرید حجم سینه ها افزایش میابد و وقتی که نفس خود را خارج می کنید حجم آن کاهش میابد.

انتهای قفسه سینه، درست در زیر جناق سینه را لمس کنید. اینجا محلی است که دیافراگم قرار گرفته .

6

اعتماد بنفس خود را تقویت کنید.

باید قبول کرد که خواننده های امروزی مخصوصا خوانندگان پاپ، به هیچ وجه دارای رنج صدای قابل توجهی نیستند. اما اجرا های بی نظیری ارائه می کنند که به لحاظ بصری و حتی شنیداری دارای جذابیت و گیرایی هستند. این موضوع تنها به یک فاکتور مهم بستگی دارد: اعتماد به نفس!

7

همیشه قبل از خواندن و تمرین آواز، صدایتان را گرم کنید.

بهتر است که همیشه صدایتان را به این ترتیب گرم کنید: ابتدا رنج میانه صدا، سپس رنج پایین صدا و در آخر رنج بالای صدا و دوباره به رنج میانه برگردید. همیشه برای هر رنج صدایی 10 دقیقه زمان بگذارید و اگر صدایتان خسته است، زیاد به آن فشار نیاورید. هنگام گرم کردن صدا همیشه به رنجی برگردید که برایتان راحت تر است و بعد از چند دقیقه دوباره امتحان کنید. چیزهای دیگری که باید تمرین کنید:

داینامیک صدا: خواندن را در رنج میانه و بسیار ملایم شروع کنید و سپس بلندتر و پس از آن دوباره ملایم بخوانید. به این تغیراتی که در شدت رزنانس صدای خود بوجود می آورید، داینامیک صدا گفته می شود. حتی ساده ترین نوع داینامیک، به صدای شما روح می بخشد و هرچه بیشتر تمرین کنید و بلند و ملایم بخوانید صدای سالم تری خواهید داشت. در موسیقی کلاسیک داینامیک صدا از ساکت ترین تا بلندترین به صورت زیر نشان داده می شود:

PP "پیانیسیمو" ساکت ترین

P "پیانو" ساکت،

MP "متزو پیانو" نیمه ساکت،

MF " متزو فورته" نیمه بلند

F "فورته" بلند

FF "فورتیسیمو" بسیار بلند

در ابتدا شما ممکن است تنها قادر به خواندن از MP تا MF باشید اما با تمرین بیشتر می توانید داینامیک صدایتان را افزایش دهید.

سرعت: از "دو" تا "سل" را و به عکس، در اکتاوهای مختلف و با ادای صحیح نتها با سرعت بخوانید. این تمرین به صدای شما انعطاف بیشتری می دهد.

8

آواهای صوتی را به درستی تلفظ کنید.

کلمات چیزی نیستند جز همین آواهای صوتی که به طور پیوسته اَدا می شوند و معانی را به وجود می آورند. پیوستگی بین آواهای یک کمه و همینطور بین کلمات یک عبارت، زیبایی خاصی به آن می دهد. بنابر این با تمرین بر روی حروف صدادار، تکنیک پیوستگی آوایی را تمرین کنید. کلماتی مانند "مادر"، "بی تو" و "نهایت" را انتخاب کنید و با ادامه ی تلفظ آواها و حروف صدا دار این تکنیک را تمرین کنید. "مااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااادر"، "بیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی تووووووووووو" این کار باعث گرم شدن صدای شما نیز می شود

9

گامهای موسیقی را تمرین کنید.

اگر مشکل خارج خواندن دارید، حتما روزی 20 تا 30 دقیقه به تمرین بر روی گام های مختلف بپردازید. تمرین گامها به قدرت صدای شما نیز می افزاید و باعث کنترل بیشتر بر روی صدای شما می شود. ابتدا رنج صدایتان را مشخص کنید (TENOR, BARITONE, ALTO, SUPRANO و غیره) و نت هایی را که رنج صدای شما را پوشش می دهند بر روی کیبورد یا پیانو پیدا کنید و تمرین کنید.

10

توقعات منطقی داشته باشید.

اگر روزی 20 دقیقه بر روی گامهای موسیقی تمرین کنید، می توانید بعد از 4 هفته تغییرات را احساس کنید. بیشتر مشکلات ناشی از خارج خواندن نت ها نیز بعد از 3 تا 4 ماه بر طرف می شوند. اگر کمتر از این میزان تمرین کنید، توقع زمانی بیش از این را داشته باشید. شاید سالها!

نکته ها:

1 - همانطور که صدای خود را گرم می کنید، بعد از اتمام آواز خوانی می بایست صدایتان را در اصطلاح سرد کنید.

2 - یکی از تمریناتی که به پروژکتور معروف است این است که در هنگام ادای کلمات تا جایی که می توانید دهانتان را باز کنید، مثل اینکه می خواهید کلمات هر چه بزرگتر به مانند پروژکتور بر دیوار روبروی شما نقش ببندند.

3 - یکی دیگر از تمریناتی که به شما کمک می کند رزنانس صدای خود را پیدا کنید، اینگونه است که بر روی پشتی یک صندلی خم شوید و شروع به خواندن کنید. ارتعاشی که در ماسک صورت ( ناحیه بینی، زیر چشمها و پشت دندانها) احساس می کنید مانند میکروفونی برای بدن شما کار میکند و باعث قدرت بخشیدن به صدای شما میشود.

4 - بهترین رژیم غذایی برای صدای شما "آب" است. اگر مریض هستید، آب آناناس می تواند به صاف شدن گلوی شما کمک کند اما جای مصرف روزانه آب را نمی گیرد. قبل از خواندن، شیر یا آب پرتقال نخورید. شیرینی جات نیز صدای شما را خراب می کنند.

5 - سلامت جسمی خود را حفظ کنید و فراموش نکنید که ورزش کردن به تنفس بهتر و در نتیجه بهتر خواندن شما کمک می کند.

6 - اگر احساس می کنید صدایتان تو دماغی است، سعی کنی همزمان از طریق دهان و بینی تنفس کنید.

7 - هنگام خواندن جیق نکشید. برای جلوگیری از این حالت صدا را از گلو به سمت ماسک صورت که قبلا به میکروفون بدن شما تشبیه شده بود هدایت کنید.

8 - یکی از تمرینات مهم دیگر این است که حجمی از هوا را تجسم کنید و با یک آوای صوتی که ایجاد می کنید، از دیافراگم شما به سوی گلو و سپس ماسک صورت حرکت دهید و بر عکس. این تکنیک به قدرت صدای شما می افزاید و کمک میکند که به آسانی آواز بخوانید.

9 - همیشه سعی کنید که خودتان باشید و به یاد داشته باشید که اگر ایمان داشته باشید که صدای خوبی دارید، حتما اینگونه خواهد بود. برای افزایش اعتماد بنفس ابتدا برای گروه های کوچک از دوستان و آشنایان بخوانید.

10 - اگرچه خوردن روزانه آب برای صدای شما خوب است، اما 1-2 ساعت قبل از خواندن مصرف هرگونه خوردنی و آشامیدنی را قطع کنید.

آموزش خوانندگی
چگونه خواننده شویم؟
2017 / 08 / 29
آموزش موسیقی چگونه خواننده شویم؟ دانستنی ها در مورد موسیقی موسیقایی نقد برسی نقد برسی در مورد هنر نقد برسی موسیقی
More